Hopp til innholdet

Publisert 19. desember 2025

ITX og BankID i partnerskap for sikrere telefonsamtaler

Jørgen Schüren (ITX) & Espen Helgesen (Stø/BankID)

Økende svindel stiller nye krav til trygg kundedialog

Spoofing, phishing og identitetssvindel er økende utfordringer for virksomheter som håndterer kundedialog via telefon. I takt med utviklingen innen digital svindel, AI generert stemme og identitetstyveri har sikker identifisering blitt en forutsetning for trygg og effektiv kundedialog. Å gi informasjon til feil person kan få alvorlige konsekvenser, som økonomisk tap, omdømmeskade, juridiske følger og tap av kundetillit. Samtidig skaper dette økt utrygghet hos både kunder og kundebehandlere, noe som i seg selv påvirker kundeopplevelsen.

Det er bakgrunnen for samarbeidet mellom ITX og Stø (tidl. BankID BankAxept).

 

Hva løser samarbeidet mellom ITX og Stø?

For å møte disse utfordringene har ITX inngått et samarbeid med Stø, der BankID-tjenesten deres er integrert som en del av ITX ConfirmMeløsningen for verifisering av innringere. Samarbeidet gjør det mulig for virksomheter å verifisere kundens identitet raskt og sikkert, samtidig som kundedialogen blir mer effektiv og brukervennlig for både agenter og kunder.

Partnerskapet mellom ITX og Stø har som mål å redusere risikoen for phishing, spoofing og annen svindel i telefondialog. Ved å benytte BankID som metode for identitetsbekreftelse får kundesentre økt trygghet i samtalene og bedre kontroll på hvem de faktisk prater med.

Mer enn bare sikkerhet – også bedre kundeopplevelse

Selv om sikkerhet er hoveddrivkraften, skaper verifiseringsløsningen i ITX også en langt bedre kundeopplevelse. Tradisjonell identifisering basert på kontrollspørsmål er både tidkrevende og sårbart. Med BankID-verifisering reduseres tiden brukt på identitetskontroll betydelig – fra rundt 1,5 minutt til 20–25 sekunder per samtale.

Dette gir:

  • Styrket sikkerhet i kundedialogen
  • Raskere håndtering av innkommende henvendelser
  • Mindre friksjon for kunden
  • En mer profesjonell og tillitsvekkende kundeopplevelse

     

Når identiteten er bekreftet med én gang, kan samtalen handle om det den faktisk skal handle om: å hjelpe kunden.

Et samarbeid for tryggere samtaler

Vi er stolte av samarbeidet med Stø, og av å kunne tilby våre kunder en sømløs autentiseringsløsning direkte i kundedialogen. Sammen bidrar vi til at både virksomheter og sluttkunder kan føle seg trygge i samtalen, og vite at de faktisk snakker med rett person. I en tid der svindelmetoder blir stadig mer avanserte, har trygg identitet aldri vært viktigere.

Kontakt oss!

+47 236 80 405